Cum sa gestionam anxietatea generata de COVID-19

Aparitia noului coronavirus este deja o realitate pe care nu putem sa o ignoram. Pe masura ce acesta continua sa se raspandeasca suntem coplesiti de numarul mare de stiri care anunta noi cazuri. Astfel, este de inteles de ce starile de neliniste și teama se instaleaza si ne simtim coplesiti.

Am pregatit o serie de recomandari ce ne pot ajuta sa traversam aceasta perioada cu mai mult calm si mai multa incredere.

1.Fa ce tine de tine sa te protejezi

Respecta sfaturile si indicatiile oferite de catre Organizatia Nationala a Sanatatii. Spala-te pe maini de mai multe ori. Evita sa atingi ochii, nasul si gura cu mainile. Acopera-ti gura si nasul daca stranuti sau tusesti. Evita contactul cu persoane care sunt suspecte de infectii respiratorii acute. In plus, ai grija de tine si incearca sa-ti intaresti sistemul imunitar.

2.Fii informat, dar nu exagera

In prezent se vehiculeaza o serie de stiri si informatii despre coronavirus: unele reale si altele exagerate sau chiar false. Alege surse sigure de unde sa te informezi. Recomandarea mea este sa verifici noutatile o data sau de doua ori pe zi deoarece anxietatea poate sa creasca din cauza stirilor care sunt prezentate in mod intentionat intr-o maniera catastrofica pentru a obtine rating. Ai incredere ca daca se va intampla ceva important, vei fi informat de catre familie, prieteni sau din alte surse.

3.Stai conectat cu prietenii si familie

Chiar daca sunt restrictii in ceea ce priveste intalnirile cu mai multe persoane, nu te izola si stai conectat cu cei apropiati. Este important sa comunici si sa-ti exteriorizezi temerile si nelinistile. Totusi, ai grija sa abordati si alte subiecte☺

4.Tine un jurnal al gandurilor negative

O tehnica utila pe care o poti folosi cu usurinta este sa-ti notezi gandurile negative care iti vin in minte. Astfel, iti exteriorizezi anxietatea si este o ocazie buna sa incepi sa-ti oferi ipoteze alternative. De exemplu – Care este dovada conform careia sigur ma voi contamina cu acest coronavirus? Ce tine de mine sa fac in prezent pentru a ma proteja? Cu cat iti vei cunoaste mai bine gandurile si sentimentele, cu atat vei castiga mai mult control asupra starii tale de bine.

5.Distrage-ti atentia prin activitati distractive

Distanteaza-ti mintea de la starea de neliniste si ofera-i altceva mai productiv la care sa se concentreze. Poti sa incepi o noua activitate precum construirea unui puzzle, rezolvarea de integrame, sa citesti, sa te uiti la seriale sau sa practici un sport.

6.Respira si ai incredere ca vei depasi aceste momente

Un exercitiu util pe care il poti folosi atunci cand esti nelinistit este:

Concentreaza-te exclusiv pe respiratie. Inspira adanc timp de 3 secunde, umpleti plamanii cu oxigen, tine aerul in plamani timp de 5 secunde, numarand in tot acest timp. Elibereaza aerul treptat, nu tot deodata, expira timp de 3 secunde sau mai mult pana scoti tot aerul din piept.

Repeta aceasta actiune de 3-4 ori, pana simti ca ai mai redus din agitatia care e in inima, in capul si in sufletul tau.

Tu ce actiuni ai aplicat pana acum cu succes ca sa-ti gestionezi starile de neliniste sau teama?

Daca simti ca ai nevoie de sprijin in depasirea unei situatii care iti provoaca neliniste, nu ezita sa ma contactezi pentru un plan de actiune personalizat.

Add Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *