5 pași pentru a depăși anxietatea

Cu toții ne simțim uneori îngrijorați. Până la un anumit nivel, anxietatea este o emoție normală pe care o trăiesc oamenii din toate culturile, deci nu ni se întâmplă doar nouă :). O resimțim în diverse situații, precum:

  • Nu știu ce se va întâmpla la locul de muncă în următoarea perioadă. Oare mă voi descurca? Cum mă vor afecta toate schimbările? Voi face față?
  • Nu mă mai înțeleg bine cu partenerul. Oare ne vom împăca? Dacă situația va deveni permanentă, ce mă voi face fără el?
  • O persoană dragă se îmbolnăvește grav. Nu știu ce se prognostic are. Se va face bine? Ce pot face s-o ajut? Oare tratamentul va funcționa?
  • Am făcut o achiziție importantă. Am făcut alegerea potrivită? Puteam să aleg o altă opțiune? Voi putea achita creditul făcut?
  • Tocmai am schimbat job-ul. Nu cunosc pe nimeni din noua echipa, iar managerul nu pare prea prietenos. Oare mă voi acomoda? Sunt stresat în fiecare dimineață.

Anxietatea ne ajută să anticipăm o situație nedorită, astfel încât să putem lua anumite măsuri preventive. În plus, ea are rolul de a ne ține focusați pe anumite lucruri nerezolvate, servindu-ne drept o motivație puternică pentru a duce la capăt anumite planuri.

Cu toate acestea, ea vine și cu anumite dezavantaje: corpul este într-o permanentă stare de alertă. În timp, poate să ducă la o stare de oboseală fizică și psihică și la un tonus general negativ declanșat de predominanța gândurilor negative.

Pasul 1: Fii specific
Descoperă concret ce anume te neliniștește. Poți încerca să ții un jurnal în care să notezi situațiile ce-ți provoacă anxietate, care sunt simptomele pe care le resimți și ce anume îți trece prin minte în acele momente.

Pasul 2: Identifică-ți gândurile negative iraționale
Cele mai frecvente sunt:
Ghicirea viitorului: Ceva rău se va întâmpla/ Știu că nu voi reuși
Citirea gândurilor: Sigur crede despre mine că sunt un ratat
Gândirea catastrofică: O să fie o tragedie dacă…/Nu cred că îmi voi reveni dacă…
Personalizarea: Nu m-a căutat pentru că sigur crede că sunt prost

Pasul 3: Provoacă-ți gândirea negativă
Întotdeauna există cel puțin o altă modalitate de a privi o situație. Încearcă să găsești dovezi pro și contra acestor gânduri negative. O altă tehnică utilă este să te întrebi “Ce i-aș spune celui mai bun prieten al meu dacă ar avea problema mea?”

Pasul 4: Adoptă scenariul cel mai negativ
Ce ai face dacă varianta cea mai neagră a situației s-ar întâmpla? Cum ai proceda? De ce ce ai avea nevoie? Cine te-ar putea ajuta?

Atunci când ne gândim la cel mai negru scenariu în plan imaginativ deja ne înarmăm cu resursele necesare pentru a depăși problema care în realitate cu siguranța nu va fi așa gravă.

Pasul 5: Acceptă nesiguranța
Chiar dacă de cele mai multe ori ne place să deținem controlul și să știm cu exactitate ce se va întâmpla în viitor, din păcate, realitatea ne demonstrează de cele mai multe ori că lucrurile sunt imprevizibile.

Sfatul meu: Un anumit grad de incertitudine este normal, perfecțiunea nu există și, cu certitudine, vei găsi cele mai potrivite mijloace pentru a trece peste orice obstacol.


Dacă simți că ai nevoie de sprijin în depășirea unei situații care îți provoacă neliniște, nu ezita să mă contactezi pentru un plan de acțiune personalizat.

1 Comment

  • Cristina Posted March 18, 2019 11:22 pm

    Succint și de efect.

Add Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *